Pages

Monday, April 30, 2012

Motocross :Tunggang motor umur empat tahun

SEWAKTU kecil, aksi lasaknya dengan motosikal membuatkan ahli keluarga terutama ibunya sentiasa dihantui kebimbangan. Bagaimanapun kata Eigo Sato, keghairahannya menunggang motosikal seperti tidak mampu dikawal lagi.
Ujar lelaki itu, memang agak pelik apabila mendengar seorang kanak-kanak berusia seawal umur empat tahun sudah ghairah menunggang motosikal.
"Tapi itulah saya," katanya sambil tertawa kecil.
Namun kata Sato, apa juga persepsi yang dilemparkan kepadanya, dia tidak kisah.
Ceritanya ketika ditemui dalam satu pertemuan baru-baru ini, pada peringkat awal berkecimpung dalam arena sukan ekstrem itu, tanah lapang di sekitar Fukushima menjadi tempat dia akan mengekspresikan keghairahannya.
"Apabila sudah minat, kita sanggup melakukan apa sahaja," katanya sambil menyifatkan dirinya seorang yang suka dengan cabaran dan berani melakukan sesuatu di luar norma kebiasaan.
Kata Sato, sukan motor lasak sering dikaitkan dengan kecederaan. Bapa kepada dua anak itu secara berseloroh berkata, dia sudah lali dengan kecederaan.
Ada kebenaran di sebalik kata-katanya. Ketika wawancara sedang rancak berlangsung, dia acapkali memegang pinggangnya dan sekali-sekala membetulkan posisi duduknya.
"Pinggang saya tercedera ketika berlatih sebelum pertandingan Red Bull X-Fighters FMX berlangsung baru-baru ini. Saya sudah pergi urut tapi kesannya masih terasa," ungkapnya perlahan.
Sememangnya Sato seorang yang senang untuk didekati dan peramah. Ahli sukan antarabangsa itu juga tidak lokek menceritakan tentang susur galur dan kerjayanya.
Kata anak kelahiran Fukushima, Jepun itu lagi, kemuncak kepada minatnya dalam sukan motor lasak atau motocross itu bermula tatkala dia menonton sebuah video yang memaparkan aksi seorang penunggang motosikal profesional beraksi pada satu kejohanan.
"Pada waktu itu, aksi lasak berkenaan masih belum ada nama khusus. Tapi selepas ia mula mendapat perhatian, baharulah ia dikenali sebagai International Freestyler Motocross (FMX).
"Sejak itu, kesukaan saya kepada sukan ini semakin meluap-luap dan tak mampu dihalang oleh sesiapa lagi," katanya yang terbang ke Amerika Syarikat (AS) untuk mempelajari dan mengadakan latihan di salah sebuah pusat sukan motor lasak di negara itu.
Selanjutnya di Kosmo  (klik link 'Kosmo')

1 comment:

Karukord Jagau's said...

wowowoooo....minat motocross nie :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...