Pages

Wednesday, May 30, 2012

Gunung berapi Colombia meletus, 500 dipindahkan


2012/05/30

BOGOTA: Kira-kira 500 penduduk terpaksa dipindahkan dengan jadual penerbangan di empat lapangan terbang ditangguhkan selepas gunung berapi di Nevado del Ruiz memuntahkan lahar dan mengeluarkan api. 

Gunung berapi berkenaan dikesan semakin aktif mengeluarkan lahar sejak April dan awal bulan lalu, dan berisiko kepada penduduk yang tinggal di pinggir gunung berkenaan, demikian menurut Agensi Geologikal Colombia, hari ini.
Gunung berapi setinggi 5,321 meter itu mengeluarkan asap dan lahar sehingga ke kawasan padat penduduk di Bandar Manizales di bahagian barat dengan lapangan terbang di bandar itu terpaksa ditutup.
Lapangan terbang lain yang terjejas ialah Pereira, Armenia dan Cartago, yang terpaksa menangguhkan jadual penerbangan di sebelah petang, kata Carlos Silva, timbalan pengarah Agensi Penerbangan Awam Colombia, hari ini. 

Letusan terburuk Gunung Berapi Nevado del Ruiz ialah pada 1985 yang menyaksikan keseluruhan pekan kecil Armero ditenggelami lahar dan lumpur dengan 25,000 penduduk dilaporkan terkorban. - AP 

Sumber: BHarian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...